Steam Controller bude kompatibilný s Windowsom. Predaj sa začne už 16. októbra. (10.06.2015)

Valve síce začínali ako vývojárske štúdio, ktoré vytvorilo legendárnu FPS sériu Half-Life, neskôr sa však pretransformovali na gigantickú spoločnosť, ktorá má dnes vo vlastných rukách silu formovať smerovanie PC herného trhu. Vďaka digitálnej platforme Steam sa stali jednou z najvplyvnejších herných spoločností vôbec a teraz svoj biznis rozširujú ešte oveľa ďalej.

O plánoch Valve dostať sa ku hráčom do obývačiek vieme už pár rokov. Pomaly nás pripravovali na to, že chcú s domácimi konzolami zviesť boj o to, kto sa stane pánom domácej zábavy pred TV. To miesto dlhé roky patrilo konzolám, pričom PC sme mohli vidieť skôr za monitorom a klávesnicou, nové technológie ale umožňujú priniesť vysoký výkon do malých a elegantných skriniek, pričom k dokonalému pohodliu pred TV vám chýbajú už len dve veci. Tou prvou je prívetivé rozhranie, o ktoré sa dokáže postarať moderný Windows či SteamOS. Tou druhou je pohodlné ovládanie, na ktoré si brúsi zuby Steam Controller.

Ten si prešiel niekoľkými vývojovými fázami a tento rok nám Valve predstavilo finálny dizajn. Nedávno ale priniesli aj informácie o cene a dátume vydania. Steam Controller sa dostane na medzinárodný trh už 16. októbra za cenu 55 eur a bude plne kompatibilný nie len so SteamOS, ale samozrejme aj s Windowsom. Oproti konkurencii však chce hráčov osloviť najmä v tom, že tradičné prvky známe z iných gamepadov doplní niekoľkými šikovnými novinkami, ktoré by hráči mali oceniť.

V čom sa teda Steam Controller líši od ostatných ovládačov?
Hlavne dvojicou trackpadov, ktoré nahrádzajú tradičný krížový D-pad, prípadne pravú analógovú páčku. Dokážete si na nich nasimulovať ako tradičné scrollovanie, tak aj pokyhy krížového ovládača a hlavne pohyb kurzoru myši. Majú byť príjemné na dotyk a pohyb palcami po nich bude hladký. Navyše na nich dokážete nasimulovať ešte oveľa viac. Jemné mierenie, otáčanie volantom a mnohé ďalšie. Okrem toho reagujú aj na stlačenie, čo do hier prináša ďalšie možnosti. Okrem štandardných vibrácií poskytne ovládač aj haptickú odozvu – jemnú spätnú väzbu pre palce na trackpadoch.

Tie ale nie sú jedinou novinkou. Vo Valve vedia, že PC hranie je o možnostiach a prispôsobení. Gamepad je tak plne programovateľný a je len na vás, ako jeho funkcie využijete. Nájdete tu aj obdobu bumperov na jeho spodnej strane a samozrejme dvojicu triggerov, ktoré dokážu fungovať v dvoch fázach stlačenia a každú z nich dokážete samostatne naprogramovať. Jemným stlačením napríklad priblížite mieridlo na zbrani, silnejším už vystrelíte.

Ďalej je to už o známych prvkoch. Nechýba tu štvorica A, B, X, Y tlačidiel, klasický ľavý analóg (ktorý sa stále občas hodí do hier o niečo viac) a trojica funkčných tlačidiel (Start, Select, Steam). Štandardnou výbavou dnešných ovládačov sú gyroskop a akcelerometer, ktoré nechýbajú ani tu. Steam Controller bude možné používať bezdrôtovo, no aj s káblom.

Zatiaľ sa tak zdá, že kým nedávno predstavené Steam Machines boli prijaté rozporuplne, Steam Controller boduje. Ponúka príjemnú alternatívu k zaužívaným spôsobom ovládania, ktorá navyše dokáže PC hranie bez problémov preniesť aj na gauč. Navyše si schému dokážete dokonale prispôsobiť, prípadne zdieľať s ostatnými hráčmi na Steame. Taktiež si ich schémy dokážete jednoducho stiahnuť, takže už sami nemusíte nič nastavovať. Ešte s atak zvýrazňuje dojem PC ako otvorenej platformy.

Ak si do obývačky nebudete chcieť preniesť kompletné PC, môže vám stačiť aj SteamLink. Streamovacia krabička, ktorá obsah vašej knižnice Steamu dokáže pohodlne preniesť na TV, kde môžete pripojiť ako bežné periférie a 3rd party gamepady, tak aj Steam Controller.