RECENZIA: Razer Hydra má šancu byť najpresnejším pohybovým ovládaním na trhu (20.05.2013)

Pohybové hranie si pred niekoľkými rokmi získalo konzolové publikum. Nejaké pokusy tu boli takmer vždy. Staré svetelné pištole, podivné headsety ako Sega VR, či úplne uletené veci ako Sega Activator. V dejinách hrania sa najviac šialených nápadov stelesnilo práve v oblasti pohybového hrania. Až v siedmej generácii sa však podarilo v tejto oblasti ustáliť nejaké štandardy a divné pokusy konečne vystriedali reálne použiteľné koncepty. Revolúciu v oblasti prinieslo Nintendo. Sony sa nimi výrazne inšpirovali a priniesli Move, Microsoft zahodil ovládače a priniesol Kinect. A odtiaľ to bol k PC už len krôčik.

Na PC je však trh fragmentovaný inak. Klasickí „hardcore“ hráči preferujú zaužívané hranie, casual publiku zas stačia drobné hlúposti na Facebooku. Aj napriek tomu už však viacero spoločností skúšalo priniesť podobné koncepty. Svoj Eee Stick predstavil Asus, vlastné pohybové ovládanie má vo svojom portfóliu aj HP. Z týchto všetkých sa však na PC trhu uchytil len jeden produkt – Razer Hydra.

Razer je spoločnosť, ktorá je známa svojimi profi hernými perifériami. Špičkové klávesnice, myšky, headsety, ale dokonca už aj gamepady určite poznáte a často tieto výrobky sprevádzajú len tie najlepšie preferencie. Výborné vyhotovenie, výborné vlastnosti, to všetko sa teraz rozhodli preniesť do dvoch „magických“ ovládačov, ktoré sa vám pokúšajú priniesť doteraz nevídaný herný zážitok.

Razer Hydra to je vlastne spojenie dvoch zariadení. Prvým je základňa, ktorá na kruhovom stojane vyzdvihuje čierno-zelenú guľôčku v Razer imidži. Okrem toho na nej nájdete aj dve priehlbiny ako držiaky pre ovládače. Základňu pripájate k PC prostredníctvom USB. Do základne musíte zapojiť aj dva ovládače. Čo môže byť aj celkom škoda. Ovládače na kábli vás práve pri ovládaní pohybom občas môžu až príliš obmedzovať. Bezdrôtové pripojenie by síce zvýšilo input lag, ale nemuseli by ste sa aspoň motať v kábloch.

Ergonomicky sú oba ovládače vyriešené priam výborne. Oba sú totožné, medzi ľavou a pravou rukou rozlišujú len v označení tlačidiel. Môžete ich však aj prehodiť, ak vám to tak bude viac vyhovovať. Vychádzajú z konceptu Wiimote, či Move. Jednoduché, ideálne sadnú do ruky, všetky potrebné s nimi máte pod palcom. Oba ovládače obsahujú triggery, zadné tlačidlá, analógovú páčku, 4 tlačidlá (ktoré môžete namapovať ako ABXY z xboxového ovládača) a každý po jedno tlačidlo plniace úlohu START/SELECT.

Razer Hydra má šancu byť najpresnejším pohybovým ovládaním na trhu. Nevyužíva bežné technológie ako konkurencia.
Nepotrebujete tak žiaden infračervený snímač ani nič podobné. Základňa je vybavená technológiou, ktorá na základe magnetického poľa dokáže na milimeter a stupeň presne určiť polohu a orientáciu ovládača. Nie len polohu, ale aj umiestnenie v rámci hĺbky priestoru, či pootočenie ovládača. Môžete nimi tak veselo šermovať, približovať sa k základni (ktorá však má stanovenú minimálnu vzdialenosť) a aj točiť nimi v ruke. A bohužiaľ vás o to viac bude mrzieť, že vás stále obmedzujú káble.

Technológia určovania polohy pomocou magnetického poľa má však aj svoje nevýhody. Hlavne sú to podmienky na prostredie, ktoré si musíte ustrážiť. Musíte si dávať pozor na prítomnosť kovových predmetov v blízkosti základne, nakoľko môžu ovplyvniť rozoznávanie pohybu a polohy. Ak však zabezpečíte bezproblémové podmienky, tak sa dočkáte skutočne najpresnejšieho pohybového ovládania na trhu.

Pripájanie je také ťažko opísateľné. Papierovo je všetko úplne super. Hydru pripojíte k PC tak, aby boli ovládače položené na základne (kvôli kalibrácii), nainštalujete z internetu softvér, spustíte niektorú z podporovaných hier a veselo hráte. To sa môže stať, samozrejme. Môže ale nastať aj situácia, že sa s Hydrou budete babrať pol dňa a až potom konečne spustíte nejakú hru tak, ako si želáte. Softvér plne postačuje na akékoľvek nastavenia Hydry. Či už sú to drobné úpravy senzitivity (na to si musíte zvykať, zvlášť, ak ste s pohybovým ovládaním ešte nehrali), alebo aj konfigurácia hier. Konfigurácie si môžete ukladať, takže prispôsobenú verziu môžete poslať priateľom.

Hydra oficiálne podporuje vyše 150 hier, pre ktoré má pripravené konfigurácie. Najlepšiu podporu majú hry od Valve. Portal 2 je dokonca dodávaný s Hydrou a obsahuje špeciálne rozšírenie určené len pre toto pohybové ovládanie. V týchto hrách by ste nemali mať problém s ovládaním, bohužiaľ aktuálne hity tu nenájdete. Sú tu však staršie a kvalitné hry (Zaklínač 2), ešte staršie (Titan Quest), malé a aj veľké hry. Potom je tu hromada hier, ktoré by mali fungovať, ale nie sú oficiálne podporované (niektoré sme skúšali a nefungovali dobre, prípadne vôbec). A potom je ešte väčšia kopa hier, kde iba samotní hráči vytvárajú vlastné konfigurácie.

Aktuálny zoznam podporovaných hier nájdete tu.

Pomocou Hydry môžete hrať podporované hry dvoma spôsobmi. Prvý je samozrejme pohybové hranie. Jeden ovládač používate ako myšku. Nahrádza kurzor, mierite ním na obrazovke. Hlavne tu si treba nastaviť senzitivitu podľa seba. Druhý ovládač funguje na ovládanie chôdze a podobne. Druhý spôsob je ako náhrada za tradičný gamepad. Nechýba ani jeden klasický ovládací prvok, akurát máte gamepad rozdelený na dva kusy.

Razer Hydra je veľmi slušná periféria. Ideálne sadne do rúk, používa skvelé technológie, ktoré ju v tomto ohľade dostávajú na trón pohybových ovládaní, hlavne ale poskytuje hranie, ktoré zabezpečí nový zážitok. Má však aj svoje muchy, občas nefunguje ideálne, prekážajú káble a podpora hier sa zdá byť stagnujúca, nakoľko oficiálne knižnice sa nerozrastajú. Našťastie Razer otvoril perifériu komunite a to môže zabezpečiť jej prežitie. Otázne však je, ako dokáže osloviť konzervatívne PC publikum. Tým sa možno neoplatí kupovať ju za plnú sumu, mali by však pouvažovať nad kúpou vo výhodnom kombe s perfektnou Razer myškou.

Kúpiť v akciovej cene spolu s darčekom na našom e-shope.