Predstavujeme Virtuix Omni - virtuálnu realitu do vašej obývačky (20.01.2015)

Snahy priniesť virtuálnu realitu sú tu s nami už skutočne dlho, aj keď ste o tom možno nevedeli. Zasiahli pritom širokú škálu rôznych odvetví, samozrejme aj hry. V čase svojej najväčšej slávy chcela hranie vo virtuálnej realite priniesť Sega. O niečo neskôr sa o to isté pokúšali aj Nintendo s neúspešným a ťažkopádnym Virtualboyom. Teraz sa herné spoločnosť o virtuálnu realitu pokúšajú opäť, no konečne im praje aj prostredie na trhu a hlavne dostupné technológie, ktoré z toho môžu spraviť reálny zážitok.

Dôkazom toho, že dnes už dostupná virtuálna realita nie je vôbec ďaleko mohla byť aj nedávna výstava CES v Las Vegas, kde svoje koncepty aj funkčné modely predstavilo množstvo rôznych spoločností. Niektoré fungujú lepšie, iné horšie, no môžeme jasne vidieť, že VR môže zasiahnuť ako hranie na PC, konzolách a mobiloch, tak aj iné odvetvia. Svojej aktuálnej popularite však vďačí najmä projektu Oculus Rift. Ten najskôr hľadal financie cez crowdfunding, aby neskôr vyvolal technologický boom a stal sa obrovskou akvizíviou Facebooku.

Dalo by sa povedať, že práve Oculus Rift je dnes už najďalej. Prešiel si počiatočnými problémami a dnes už funguje obstojne. No ešte ho čaká dlhá cesta. Prvým veľkým krokom však bolo, keď headset Oculusu začal snímať pohyby hlavy a prenášal ich do hry. Mohli ste v kokpite vidieť, ako točíte volantom či ovládate knipel lietadla. Teraz ho čaká ďalší – preniesť pohyb tela hráčov do hry čo najvernejšie. A tu na scénu prichádza Virtuix Omni, ktoré tiež najskôr uspelo na Kickstarteri. Vďaka tomuto zariadeniu môžete konečne ovládať pohyb svojej postavy a to komplexne.

Virtuix Omni hráčom dá možnosť voľne sa pohybovať, bežať aj kráčať, skákať aj prikrčiť sa a to v celom rozsahu 360°. Vďaka tomu sa do virtuálnej reality môžete ponoriť ešte hlbšie. Základom zariadenia sú dve časti, z ktorých sa skladá. Hráč stojí na kruhovej ploche, ktorá je vybavená „bežiacim pásom“ a 40 kapacitnými senzormi. Práve táto plocha vám umožňuje chodiť alebo behať úplne prirodzene, pričom stojíte na mieste. Istým spôsobom tak oklamete mozog, ktorý nie len vidí, že sa hýbete, ale aj to cíti. To zmenšuje možnosť vyvolania problémov, napríklad s bolesťou hlavy. Podobne ako to bolo aj pri snímaní pohybu hlavy. Pás pod vašimi nohami navyše umožňuje aj meranie rýchlosti vášho pohybu, takže v hre bude jasný rozdiel medzi chôdzou a behom.

Druhá časť zariadenia je kruhový prstenec, ktorá hráča obopína. Ten je tu hlavne pre bezpečnosť hráčov. Dokáže absorbovať váhu hráča, ktorý „beží“ vpred a zabráni tomu, aby spadol. Virtuix Omni si však vyžaduje aj špeciálne doplnky. Najmä teda špeciálnu obuv na pohyb po povrchu pásu. Ten má síce veľmi nízke hodnoty trenia, no aj tak by ste na ňom nemali využívať bežnú obuv. A pre dokonalý pocit v akčných hrách môžete využiť ovládač v tvare zbrane. Ním sa zatiaľ síce nedá mieriť, čo môže prekážať, no to snáď bude ďalší krok.

Virtuix Omni Natural Motion Interface je však pre trh dôležitý z úplne iného dôvodu. Nie len, že je prvým takýmto zariadením na trhu. Hlavne chce byť spratným, relatívne ľahko prenosným a skladným zariadením, ktoré navyše bude cenovo dostupné. Cena zhruba 500 dolárov je stále relatívne veľa, no je v nej kompletné balenie a ostatné podobné zariadenia by sa ťažko dostali na nižšiu. Virtuix Omni na trh príde už v priebehu leta, avšak len pre predobjednávateľov. Ostatní si budú musieť počkať, kým sa pokryje počiatočný vysoký dopyt.