NOVÝ Windows 8.1 - kupujte alebo aktualizujte zadarmo (20.10.2013)

Minulý týždeň spoločnosť Microsoft uviedla na trh aktualizáciu operačného systému Windows 8 a jeho oklieštenej verzie Windows RT s označením Windows 8.1. Od 17. októbra je táto aktualizácia dostupná zadarmo na stiahnutie pre majiteľov originálnej verzie operačného systému Windows 8 z digitálneho obchodu Windows Store. Navyše od 18. októbra je táto plná verzia operačného systému dostupná aj v krabicovej podobe v obchodoch, kde má nahradiť verziu 8. Zároveň od tohto dňa sa na trhu objavili aj prvé zariadenia s predinštalovaným operačným systémom Windows 8.1. Na Windows 8.1 ale môžu prejsť aj majitelia starších operačných systémov až po Windows XP, avšak v týchto prípadoch už musíte počítať s poplatkom za upgrade.

Slovensko medzi 230 krajinami sveta, kde táto verzia odštartovala, samozrejme nechýbalo a tak už aj vy môžete utekať do obchodu pre svoju krabičku, či sťahovať aktualizáciu v digitálnej podobe, v ktorej zaberá necelé 4GB. Táto aktualizácia kopíruje distribučný model pôvodného operačného systému a tak na trh prichádza v základnej verzii, v PRO verzii, ako balík PRO Pack a aj takzvaný Media Center Pack. Ceny jednotlivých verzií si môžete pozrieť v našom obchode.

Prechod na verziu 8.1 nie je vôbec náročný. Systém podporuje aj staršie zostavy a nerobí mu problém ani slabší hardvér. Minimálne požiadavky majú dostatočnú rezervu, aby si systém mohli zaobstarať aj majitelia skutočne starších zostáv. Pri prechode môžete využiť funkciu asistenta a taktiež si vybrať čo vám systém má preniesť. V rámci podmienok poskytovania technickej podpory ale majitelia operačného systému Windows 8 musia prejsť na aktualizáciu najneskôr do dvoch rokov. Samozrejme v tom prípade, že si chcú technickú podporu zachovať.

Windows 8.1 sa podobá na známe Service Packy, ktoré fungovali ako rozšírenia starších verzií operačného systému Windows od Microsoftu. Presahuje však rámec záplat a skôr prináša celú sadu rozšírení, vylepšení, opráv a noviniek. Windows 8 predstavoval dve používateľské časti – moderné Metro pre jednoduchý prístup a dotykové obrazovky a tradičnú pracovnú plochu. V aktualizácii 8.1 sa prelínajú niektoré rozdiely medzi nimi.

Aktuálne verzia Windows 8.1 na našom e-shope.

Napríklad systém môžete bootovať už priamo na pracovnú plochu a tak nemusíte prechádzať cez Metro. Microsoft taktiež vrátil chýbajúce Štart tlačidlo, aj keď funkčne sa od toho pôvodného líši. Kliknutím sa dostanete akurát do Metro rozhrania. Kliknutím pravého tlačidla myši sa však dostanete do menu, ktoré vám umožňuje prístup do Ovládacích panelov, nástrojov na správu a podobne. Zostalo niekde na polceste medzi plnohodnotným Štart tlačidlom a moderným riešením. Môžete si ho však nahradiť aplikáciou tretích strán, ktorá vám ho zastúpi.

Významných zmien sa dočkala práca s dlaždicami, ktorá je viac intuitívna. Celá plocha Metra je variabilnejšia a pribudla navyše možnosť vlastného pozadia v ňom. Taktiež sa zmenili možnosti zmeny veľkosti jednotlivých dlaždíc. Dlaždíc si na plochu pomestíte viac, prípadne si ich inak upravíte podľa svojich potrieb. Dlaždice už môžete označovať aj v skupinách, pribudla plocha so všetkými dostupnými aplikáciami. Tie si je teraz možné už aj triediť podľa vlastných preferencií. Nové aplikácie sa už konečne automaticky nepridávajú do Metro obrazovky, ale pridávate si ich tu manuálne, takže máte väčší prehľad.

Zaujímavou zmenou je aj rozšírenie režimu Snap View, ktorý vám umožňoval pripínať spustené aplikácie na obrazovku. Teraz sa s nimi dá pracovať oveľa flexibilnejšie a variabilnejšie. Odpadá striktné obmedzenie na dve aplikácie, teraz si ich môžete pripnúť viac a jediným obmedzením je dostatočné rozlíšenie.

S novou verziou systému prichádzajú aj nové aplikácie. Niektoré sú väčšie, iné menšie. Nájdete tu napríklad šikovné aplikácie na čítanie, varenie a podobne. Rôzne aplikácie dostali upgrade a Microsoft zapracoval na výraznejšej implementácii cloudovej služby SkyDrive. Hlavne však systém dostáva finálnu verziu internetového prehliadača Internet Explorer pre Metro a desktop. Jeho prostredie je viac konzistentné, prehliadač je rýchly a vďaka Snap režimu pridáva aj nové možnosti. Prepracovania sa dočkalo aj vyhľadávanie v počítači a aj na webe, či v cloude.

Microsoft v prípade operačného systému Windows 8 prišiel s vlastným kanálom digitálnej distribúcie nazvaným Windows Store, s ktorým zároveň aj priniesol oficiálny kanál pre Metro aplikácie. Neprehľadnosť, strohosť a dlhé nahrávanie boli v prípade tohto obchodu snáď jeho najväčšími chybami. Store sa aktuálne zmenil do prehľadnejšej, intuitívnejšej, rýchlejšej a takpovediac aj zábavnejšej podoby. Dosť pripomína rozhrania, ktoré môžeme nájsť na WindowsPhone, či Xbox Marketplace. Jednoduchšie vyhľadávanie je samozrejmosť, ale k dispozícii máte aj rebríčky. Vylepšili sa aj podstránky a ďalšie príbuzné zoznamy.

Windows 8 rozpútal rozporuplné reakcie. Priniesol mnoho vylepšení, ale nie všetky rozhodnutia v jeho dizajne boli najšťastnejšie z hľadiska koncového používateľa. Windows 8.1 sa snaží priblížiť čo najviac predstave, akú mnohí mali už o pôvodnom systéme. Zároveň prináša mnoho dobrých vylepšení a napríklad pestré možnosti synchronizácie. Rozhodne ešte ani z ďaleka nejde o dokonalý systém a cestu k zákazníkom si bude stále hľadať ťažšie ako jeho predchodcovia, avšak má veľmi dobre našliapnuté vďaka zmenám, ktoré prináša. Ďalšie veľké rozšírenie by malo prísť až v roku 2015, dovtedy je však položený veľmi slušný základ.