Na čo vlastne ten TABLET je a ako sa v nich vyznať? (02.09.2014)

Ako to začalo?
Tablety majú za sebou dlhú cestu. Ich koncept je už skutočne pomerne starý, ale nie je tomu tak dávno, čo sa im na trhu ešte vôbec nedarilo. Koncept a aj názov predstavil Microsoft už pred vyše 14 rokmi a po ňom sa do tejto sféry vrhlo aj niekoľko ďalších výrobcov, medzi inými napríklad aj fínska Nokia. Aj napriek tomu trvalo roky, kým sa tablety stali populárne a aj bežne dostupné. Ich nová história sa začala písať až v roku 2010, kedy sa pozornosť obrátila na mobilné operačné systémy a práve vtedy využila situáciu spoločnosť Apple a znova nakopla trh tabletov s prvou generáciou iPadov. Tá nadviazala na popularitu ostatných iZariadení. To otvorilo cestu mnohým ďalším výrobcom a dnes je konkurencia viac než len bohatá.

Skutočne mnoho sa od prvých dní tabletov zmenilo, jedna vec však zostala až doteraz nezmenená - koncept zariadení. Ide o jednoduché, dostupné a pohotové "mašinky", ktoré môžete mať kedykoľvek pri sebe s ovládaním prispôsobeným špeciálne na to, aby ste mali všetko vo vlastných rukách. V minulosti obsahovali jednoduché tlačidlové ovládacie prvky, či ovládanie stylusom na rezistívnych displejoch. Dnes je už bežnou praxou, že na ich ovládanie vám stačia len vlastné prvky vďaka kapacitným multidotykovým displejom.

Aké tablety poznáme?

Dnes nepoznáme len jedinú vetvu tabletov, ale ich vývoj sa uberal hneď niekoľkými smermi a v niektorých sa dokonca prelínajú aj s inými zariadeniami. Všetky však spájajú rovnaké vlastnosti a intuitívnosť v prístupe k používateľom. Základným vyhotovením, ktoré má aj najväčšie zastúpenie na trhu, je vyhotovenie označované ako Slate, keďže tieto tablety pripomínajú písacie dosky (z angl. slate). Veľkosťou uhlopriečky sa tieto tablety pohybujú v pomerne širokej škále. Od 7-palcov až po 18,4-palca. Najčastejšie sa ale vyskytujú tablety v 8 či 10,1-palcovom vyhotovení.

Mini tablety a phablety
Druhou početne zastúpenou kategóriou sú mini tablety. Tie sú menšie a ľahšie ako štandardné tablety, zväčša sa pohybujú od 6 do 7 palcov. Výnimkou je snáď len iPad Mini s veľkosťou 7,9-palca. Menej známou kategóriou sú takzvané phablety, ktoré predstavujú prienik tabletu a smartfónu. Na telefón sú príliš veľké, ale na tablet zas malé, zväčša sa veľkosťou pohybujú nad 5 palcov. Snáď najvýraznejším z týchto zariadení je Samsung Galaxy Note.

Konvertibilné Ultrabooky
Ostatné kategórie sú už skôr na hranici medzi inými zariadeniami a v regáloch obchodov sú zastúpené minoritne. Existujú napríklad tablety s dedikovanou klávesnicou pre písanie. Dobre známe sú aj konvertibilné zariadenia, ktoré kombinujú utrabook a tablet vďaka premenlivým polohám displeja. Určite poznáte Lenovo IdeaPad Yoga. Hybridné zariadenia už tiež začínajú prenikať do širšieho povedomia. Tie umožňujú displej úplne oddeliť a používať ho ako samostatný tablet. Takým výrazným kúskom hardvéru z tejto kategórie je Asus Transformer T100, alebo Acer Switch.

Poďme si vybrať

Operačný systém
Tablet si nemusíte vyberať len podľa veľkosti, vyhotovenia, či farby. Jedným z najdôležitejších faktorov pri rozhodovaní je rozhodne použitý operačný systém. Kým v minulosti boli v tejto oblasti rôzne pokusy, niektoré úspešnejšie a iné zas menej, dnes je situácia už ustálená. Na minoritné operačné systémy ešte naraziť môžete, ale skutočne len ojedinele. Trh sa dnes rozdelil na 3 veľké časti koláča, z ktorých je každá typická v niečom inom. Čo sa počtu výrobcov a jednotlivých modelov týka, tak na trhu vedie jednoznačne operačný systém Android od Googlu. Ten sa každou ďalšou aktualizáciou posúva vyššie a stále sa zlepšuje. Ponúka otvorenejšiu platformu a obrovskú variabilitu. Aj v našej ponuke na tomto systéme beží najviac modelov a výber je len na vás. Širokú ponuku tabletov s najpopulárnejším operačným systémom Android nájdete tu.

Takpovediac presným opakom sú zariadenia na operačnom systéme iOS od Apple. Pravdepodobne dobre viete, že Apple si svoje výrobky dobre stráži, je výhradným výrobcom iOS zariadení a snaží sa medzi nimi zabezpečiť čo najlepšiu kompatibilitu. S týmto operačným systémom môžete na tabletovom trhu dostať jedine iPady. Malá variabilita zariadení sa však odráža napríklad v bezproblémovej stabilite systému.

Posledným výrazným hráčom na trhu je Microsoft s novým operačným systémom Windows 8.1. Predchádzajúce verzie mobilných operačných systémov od Microsoftu si príliš veľa pozornosti nezískali a ich popularita bola snáď na úrovni štatistickej chyby. To sa zmenilo po nasadení Windows Phone 7 a na jeho základoch staval aj Windows 8. Bez ohľadu na zariadenie sa ocitáte v jednom prostredí, ktoré je rýchle, intuitívne a pohodlné. Telefóny, tablety a počítače tak môžete dokonale zosynchronizovať.
Pozrite si ponuku tabletov s plnohodnotným operačným systémom Windows 8 či Windows 8.1.

Prečo by ste mali siahnuť po tablete?

Mobilita, internet a zábava
Ak o tablete stále rozmýšľate, ale neviete sa rozhodnúť či ho dokážete dobre využiť, tak vám predstavíme niekoľko bodov, ktoré by vám s rozhodovaním mohli pomôcť. Obrovskou výhodou tabletov je ich mobilita. Môžete ich mať kedykoľvek a kdekoľvek pri sebe a spraviť čo len potrebujete. Či už ide o surfovanie po internete, rýchle skontrolovanie mailov, alebo vždy aktualizovaný kalendár a diár, vo všetkom vám poslúži viac než dobre. Každodenné používanie je pre tablety hračkou. Navyše s kompaktnými rozmermi a nízkou hmotnosťou vám nebude nič brániť mať svojho pomocníka vždy pri sebe.

Možnosť voľby máte aj v oblasti pripojenia na internet. Môžete si zaobstarať jeden z lacnejších a jednoduchších modelov, ktoré sú vybavené len Wi-Fi modulom a pripájať sa na miestach, kde je bezdrôtové pokrytie. Takýto tablet je ideálnym pomocníkom domov, či do kancelárie. Navyše takýto tablet môžete jednoducho pripojiť na internet prostredníctvom mobilného telefónu s dátovým paušálom. Pohodlnejšie riešenie však samozrejme je zaobstarať si tablet s podporou 3G. Tieto tablety sú, prirodzene, drahšie.

Výhodou mnohých tabletov je, že sú vhodné aj pre technicky menej zdatných používateľov. Jednoduché ovládanie dotykom so všetkým potrebným doslova pod palcom je pre takýchto ľudí priam stvorené. Ľahko si vybavíte pracovné maily, organizujete poznámky, alebo napíšete krátky dokument. Kancelárska práca samozrejme nejde tak od ruky ako v prípade notebookov, ale jej základy dnešné tablety zvládajú bez väčších problémov. Pohodlne a ľahko zvýšite svoju pracovnú produktivitu.

Tablet sa môže stať aj zábavným centrom. Prehrávanie videa na cestách je samozrejmosťou, bez ktorej si už dnes tablet nevieme predstaviť. Mnohé dnes umožňujú aj HD záznam videa, takže kým si na pláži užívate opaľovanie a čítanie zaujímavej e-knihy, tak môžete vďaka multitaskingu spraviť aj rýchle rodinné momentky. Multimédiá v HD a dokonca aj hry taktiež pre tablety nie sú problémom, avšak za výkon sa v tejto sfére výrazne pripláca. Ak si chcete zahrať najnovšie hry, tak budete musieť zainvestovať. Vďaka týmto možnostiam sú však tablety vhodné aj pre menších. Vďaka integrovaným digitálnym distribúciám sa môžete dostať k neuveriteľnému množstvu rôznorodých aplikácií.

Konektivita
Výbava moderných tabletov je už skutočne bohatá. Dve kamery sú štandardom. Vyhovujú foteniu rýchlych momentiek, ale aj videotelefonátom. Micro USB porty poslúžia na rýchle prenášanie dát a okrem Wi-Fi nechýba ani Bluetooth. Niektoré lepšie modely majú navyše aj HDMI výstup, aby ste mohli video sledovať na veľkých obrazovkách. Prostredníctvom tabletu sa však môžete aj navigovať vďaka GPS. Taktiež môžete využiť gyroskopy, akcelerometer, integrovaný kompas, akcelerometer, čítačku pamäťových kariet na rozšírenie pamäte a mnohé iné vychytávky.

Tablety by nikdy nedosiahli takú úroveň popularity, keby sa na ne nedalo za každých okolností spoľahnúť. Práve spoľahlivosť je ich obrovskou devízou. Sú odolné voči jemnému poškodeniu aj náročnejšiemu zaobchádzaniu. A hlavne ich batérie poskytujú dostatočnú výdrž na dlhú zábavu na cestách. Dnes nie je žiaden problém ísť do lietadla s vlastným tabletom a počas celého letu sledovať filmy. Prípadne môžete stráviť hodiny školských prednášok hraním hier. Ak sa navyše budete pozerať po tabletoch s energeticky úspornými komponentmi, tak dokážete výdrž dotiahnuť až na 10 hodín. Záleží na konkrétnom modeli.
Stále vám niečo chýba?

Ako štýlovy doplnok
Tablet dnes nie je len pomocníkom, hi-tech hračkou a pracovným nástrojom. V mnohých prípadoch ide aj o štýlový a elegantný doplnok a to ako pre jednotlivcov, tak aj pre biznis. Kvalitné tablety zlepšia imidž v každej kancelárii. A ak sa túžite vytiahnuť pred ostatnými d tabletom ako luxusným multimediálnym centrom prepojeným na televíziu, nič vám v tom nebráni. Len potrebujete ten správny model. Dizajnovo sa dnešné tablety veľmi nelíšia, ale v štýle sa rôznia. Luxusný model v kovovom vyhotovení, či cenovo dostupný plastový model. Výber je len na vás.

SHARK TIP:
ASUS MeMO Pad ME176CX v rôznych farebných prevedeniach.
Lenovo IdeaPad Tablet Yoga s neuveriteľnou 18 hodinovou výdržou batérie.
Tablety Prestigio s najlepším pomerom cena/výkon.

Tablet je navrhnutý aby fungoval tak, ako je stvorený. Stačí vám len dotyk a zvládnete úplne všetko. Nič vám však nebráni v tom, aby ste si zážitok z používania tabletu zlepšili pomocou príslušenstva. Toho je dnes skutočne mnoho a stačí si len vybrať. Obligátne puzdrá neohúria, viac však dokážu zaujať puzdrá s bezdrôtovou klávesnicou, ktoré tablet jednoducho zavrú ako notebook. Môžete si vybrať z mnohých klávesníc, bezdrôtových Bluetooth reproduktorov, slúchadiel a iných zaujímavých drobností. Hráči zas určite ocenia jednoduchý gamepad, ktorý na displeji emuluje dotyk prstom a hranie aj náročnejších hier, ako napríklad GTA, sa stane radosťou. Konektivitu tabletu môžete jednoducho rozšíriť vďaka rôznym sadám konektorov. Z množstva príslušenstva si dokážete vybrať presne to pravé, ktoré potrebujete.